Eén van de belangrijkste elementen is de tevredenheid over de gemeente Kraainem. 75% van bevraagde burgers geeft aan tevreden te zijn over de gemeente als woonplaats. (Grafiek tevredenheid Kraainem)
Ongeveer 80% van de respondenten beschikt over genoeg digitale vaardigheden om allerlei digitale toepassingen te gebruiken zoals verbinden met het WIFI-netwerk of online aankopen doen. (Grafiek digitale vaardigheden)
Onze dienstverlening krijgt minimum een 7/10 van 75% van de respondenten. De informatie die burgers ontvangen van onze diensten worden beoordeeld als juist, duidelijk, volledig en deskundig. Over de openingsuren van het gemeentehuis heerst er meer ontevredenheid, deze zijn niet voor iedereen passend. (Grafiek kwaliteit dienstverlening)
De dienstverlening kan in het algemeen verbeterd worden door meer administratieve procedures online te laten afhandelen, openingsuren van de loketten aan te passen en inzetten op administratieve vereenvoudiging. (Grafiek verbetering dienstverlening)
De kennis over de term smart city ligt verspreid over de verschillende bevolkingsgroepen. In het algemeen is de term niet erg gekend bij de respondenten. Slechts een kwart van de respondenten geeft aan te weten wat de term smart city betekent. (Grafiek kennis over Smart City)
Een smart city of een slimme stad is een gemeente/stad waarbij informatietechnologie en het Internet of Things worden gebruikt om de stad te beheren en te besturen. Enkele voorbeelden: slimme parkeerplaatsen, slimme verkeerslichten, pakjesautomaten, …
Een grote hoeveelheid van de respondenten (3/4) vindt het belangrijk dat de gemeente Kraainem inspanningen levert om een slimme gemeente te worden. (Grafiek belang Smart City)
1/3de van de respondenten stelt zich vragen over hun privacy wanneer Kraainem een slimme gemeente zou worden. (Grafiek bezorgdheid privacy)
Momenteel zit het lokaal bestuur in het startstadium van participatie. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan te willen deelnemen aan participatieprojecten indien deze georganiseerd worden. Deelnemen aan enquêtes, volksraadplegingen en feedback geven op voorstellen van het lokaal bestuur scoren het hoogst. Het lokaal bestuur zal in de toekomst meer inzetten op participatie-initiatieven, om de burger meer te betrekken bij het bestuur van Kraainem.