Het inkorten van bomen is noodzakelijk om het veiligheidsrisico van zware takken op de weg te vermijden. Het effect op het uitzicht is tijdelijk en na enkele maanden schieten opnieuw jonge scheuten uit.Het jaarlijks hakhoutbeheer wordt tussen november en maart uitgevoerd, omdat bomen en struiken dan niet in het blad staan, de bomen minder kwetsbaar zijn en de vogels niet broeden.
Verrijking van het ecosysteem
De werken kunnen op het eerste gezicht drastisch lijken, maar hakhoutbeheer zorgt voor een verjonging van de beplanting in de berm en voor een verrijking van het ecosysteem. Dankzij het hakhoutbeheer komt er immers opnieuw veel licht op de bodem. Hierdoor kunnen de voorjaarsbloeiers en andere planten beter groeien. De wegbermen vormen zo interessante verbindingsassen tussen verschillende natuur- en leefgebieden van fauna en flora. Dieren gebruiken ze om zich te verplaatsen en nieuwe gebieden te koloniseren.Veiligheid is topprioriteit
Hakhoutbeheer verhoogt de verkeersveiligheid. Oudere bomen hebben de neiging om overhangende takken te ontwikkelen die de zichtbaarheid op de weg kunnen beperken. Bovendien krijgen ze gemakkelijk dood hout in hun kruin, dat bij sterke wind op het wegdek kan belanden. Ook oude en verzwakte bomen kunnen omvallen of ontworteld raken bij felle windstoten. Hakhoutbeheer helpt dit voorkomen.Een groen scherm
Door het inkorten van de beplanting zijn de weg en het verkeer meer zichtbaar. De ingreep heeft echter geen invloed op het geluidsniveau van een nabijgelegen weg. Beplanting heeft slechts een beperkt effect op geluidsdemping en houdt enkel geluid tegen als het gaat om een zeer dichte beplanting van enkele tientallen meters breed die gesloten is van bodem tot kruin.
Hinder tijdens de werken
De werken worden uitgevoerd met gemotoriseerde voertuigen en machines. Het Agentschap Wegen en Verkeer verontschuldigt zich voor eventuele geluidshinder. Er zal slecht beperkte hinder zijn voor het verkeer, gezien de werken worden uitgevoerd met een mobiele werf.